top of page
  • Writer's pictureגֵאוֹגְרַכֵּיף

החומה הסינית

Updated: Jun 10, 2018

החומה הסינית הנקראת גם "החומה הסינית הגדולה" או באנגלית "The Great Wall", הינה אחד מן הסמלים המפורסמים של סין הגדולה ואחד מפלאי הארכיטקטורה המרהיבים ביותר בעולם.

החומה שנמצאת בגבולה הצפוני של סין משתרעת על פני למעלה מ-6,000 ק"מ של בִּצוּרִים העשויים מאדמה מלבנים ומאבנים ועליה כתובה היסטוריה ארוכת שנים של בּניות, שיפוצים ומלחמות בעידן השושלות הסיניות.


אחת המטרות המרכזיות של בניית החומה הסינית הייתה להגן על המחוזות הסינים מפני פלישת שודדים ונוודים והיא הוקמה על ידי קיסר סין הראשון, צ'ין שי חואנג-די, לפני למעלה מאלפיים שנה.

בניית החומה באורך של כ- 5000 ק"מ נבנתה על ידי יותר מ- 300,000 פועלים, שעבדו ללא הפסקה על בנייתה במשך עשר שנים. החומה עשויה קירות אבן שמשני צדדיהם נדחס עפר לביצור מקסימלי.

החומה הסינית אכן מנעה כניסת נוודים ועוד אורחים לא קרואים, שבאו לכבוש את סין, אך עם השנים חלקים ממנה נהרסו במזיד או כתוצאה מהרס איתני הטבע וחוסר טיפול הולם בה.



במשך דורות ארוכים חיו הסינים באדמותיהם הפוריות. סין העתיקה נשלטה על ידי קיסרים ששמרו על הסדר, ההרמוניה והיציבות, על כן שגשגה סין ותרבותה פרחה מאוד.

השבטים הנודדים שחיו בצפונה של סין ניהלו אורח חיים שונה. אזור המחייה שלהם היה רמה גבוהה וצחיחה בה אין די גשם לגידולים חקלאיים. בשל כך הם נדדו ממקום למקום, רעו צאן וסחרו בסוסים למחייתם. הם היו ציידים ולוחמים מוכשרים מאוד. שבטים אלו, מכרו סוסים לשכניהם הסינים תמורת מה שלא היו יכולים לייצר בעצמם (שעורה, משי, ברזל וכדומה..).

ההבדלים הגדולים בין שתי התרבויות הובילו לרוב לעימותים. כשהנוודים לא השיגו את מבוקשם בדרכי סחר ודרכים הגונות, הם פנו לשוד וביזה. כדי להרחיק את הנוודים מגבולותיהם, ציוו הקיסרים הסינים על בניית החומה העצומה ממזרח למערב האימפריה, שתעמוד בפני פלישותיהם.


במהלך שושלות סין השונות, נבנתה החומה שוב ושוב, שוחזרה, שופצה והורחבה בשל ההתקפות החוזרות ונשנות. בתחילת בנייתה נבנתה החומה בעיקר מעפר, אבנים ועץ. הפועלים דחסו ערמות ענק של עפר, עלים, חציר ובוץ והידקו אותן לסוללות. במהלך השושלות הבאות, הפכו סוללות העפר והבוץ לחומת אבן, לבנים וגושי גרניט, שהפכו אותה לחזקה, יציבה ומאריכת ימים.


בשנת 1211 נהרסה החומה לראשונה בעקבות מתקפת המונגולים בראשות ג'ינג'יס חאן, שכבש את סין לא בשל פגם בחומה, אלא בשל חולשת השלטון המרכזי והעוני בקרב התושבים. הפולשים ניצלו את המרד והסכסוכים הפנימיים ותפסו את השלטון בלי מאמץ. בשיאה הגיעה החומה לאורך של למעלה מ-6,000 קילומטרים של חומה מבוצרת.

בתקופת שושלת צ'ינג החומה לא שופצה במשך שנים רבות וחלקים רבים ממנה נהרסו על ידי איתני הטבע.



בסה"כ האימפריה הסינית השתמשה בכל שנות בניית החומה בכ- 180 מיליון מטרים מעוקבים של עפר מהודק ובכ- 60 מיליון מ"ק לבנים בבניית החומה. כמות זו מספיקה כדי לבנות חומה -

בעובי מטר אחד ובגובה חמישה מטרים, שתקיף את כל כדור הארץ לאורך קו המשווה.


החומה היא אחת החומות המוכרות בעולם כולו, והיא מהווה את האתר התיירותי הפופולרי ביותר בסין.

היא נחשבת לאחד משבעת פלאי העולם העתיק והוכרזה בשנת 1987 כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו.

תמונת לווין של החומה הסינית

השאלה הגדולה היא: האם באמת אפשר לראות את החומה הסינית מהחלל החיצון?

ובכן... בהחלט לא.

ישנה אגדה שהתפתחה במאה העשרים, הטוענת כי החומה הסינית היא המבנה היחידי מעשה ידי אדם שניתן לראות מהחלל בעין בלתי מזוינת. למעשה, בלתי אפשרי לראות את החומה הגדולה מן הירח בעין בלתי מזוינת. אולי ניתן לראותה ממרחק לוויין שסובב את האטמוספרה. מיתוס זה ספג מכה קשה כאשר האסטרונאוט הסיני, יאנג ליוויי, אמר שאינו יכול לראות את החומה מחלון החללית.

יחד עם זאת, תמונה עדכנית שצולמה מתחנת החלל הבינלאומית מוכיחה שבעצם ניתן לראות את החומה בעין בלתי מזוינת אך רק מהחלל הקרוב שמחוץ לאטמוספרה. לטענת העיתון "China Daily" היוצא לאור מטעם ממשלת סין, הצליח לרוי צ'ייאו, אסטרונאוט אמריקאי ממוצא סיני, להביא עדות מצולמת ראשונה לכך שניתן לראות את החומה מן החלל 'הקרוב' בתנאי ראות אידאליים, ובתנאי שיודעים היכן להסתכל.



על חומות סין הרבות כתב ההיסטוריון השוודי אוסוולד סירן:

"חוֹמוֹת, חוֹמוֹת וְשׁוּב חוֹמוֹת, מְהַוּוֹת אֶת הַמִּסְגֶּרֶת לְכָל עִיר סִינִית. הֵן מַקִּיפוֹת אוֹתָהּ, הֵן מְחַלְּקוֹת אוֹתָהּ לְחֶלְקוֹת וְלַמִּתְחָמִים, הֵן מְסַמְּלוֹת יוֹתֵר מִכָּל מִבְנֶה אַחֵר אֶת הַסַּמְמָנִים הַבְּסִיסִייִם שֶׁל הַחֲבָרוֹת הַסִּינִיוֹת... אֵין דָּבָר כָּזֶה עִיר לְלֹא חוֹמָה" - זוהי סין.


3 comments

Recent Posts

See All

3 Comments


shonbenb
May 30, 2018

ללא ספק סיכום יפה!

תמשיך כך!

Like

jonit
May 24, 2018

מושקע מאוד!

Like

shlom
May 24, 2018

like it!

Like
bottom of page