top of page
  • Writer's pictureגֵאוֹגְרַכֵּיף

מָאצ'וּ פִּיצ'וּ

במעלה הרי האנדים, בשטח פרו, נמצאות הריסותיה של העיר העתיקה מאצ'ו פיצ'ו, הנבנתה על ידי בני האינקה (שבט מקומי ששלט בחלק המערבי של אמריקה הדרומית בין המאה ה-12 למאה ה-16).

מאצ'ו פיצ'ו נחשב לאחד מהאתרים היפים, המעניינים והמרהיבים ביותר בפרו ובעולם כולו.

זוהי אחת מערי האינקה היחידות שנשארו כמעט בשלמותן ולא נהרסו כלל על ידי הספרדים.

העיר, שהייתה מיושבת בתקופה שבה הייתה תרבות האינקה בשיא פריחתה, נמצאת על רכס הרים מעל עמק אורובמבה בפרו, והיא אחת מערי האינקה היחידות שנשארו כמעט בשלמותן ולא נהרסו כלל על ידי הספרדים, למרות שבמרחק של כ-70 ק"מ נמצאת העיר העתיקה קוסקו - בירתה של תרבות האינקה דְּאָז.



על אף שהייתה מוכרת למקומיים במשך מאות שנים, לא זכתה העיר להתעניינות בינלאומית במשך זמן רב. העניין בה התעורר מחדש ב-1911 לאחר שהגיעה למאצ'ו פיצ'ו משלחת מחקר שבראשה עמד היירם בינגהאם (חוקר מטעם אוניברסיטת ייל), שגילה לעולם את "העיר האבודה" ע"י תושבים מקומיים, שהכירו היטב את האתר והובילו אותו לשם (למרות שמעולם לא נתן קרדיט למקומיים שהובילו אותו לשם).

בנוסף בינגהאם ביצע את הבדיקה המדעית הראשונה באתר וכתב ספר רב-מכר על אודותיו, בשם "העיר האבודה של האינקה".


שרידי העיר כוללים הריסות של מבנים הבנויים מאבנים גדולות ומסותתות שהותאמו בדייקנות רבה זו לזו. המבנים כוללים אתרי פולחן לשמש ולגשם, אחוזת קבר, מקדשים, ארמונות ומחסנים שנבנו סביב חצרות מרכזיות גדולות.




 

מאצ'ו פיצ'ו הנמצאת על פסגת ההר מאצ'ו פיצ'ו, שבגובה של כ-2,350 מטרים מעל גובה פני הים, היא אחד מהמרכזים הארכאולוגיים החשובים ביותר באמריקה הדרומית ואטרקציית התיירות המבוקשת ביותר בפרו.


בשנת 1983 הכריז אונסק"ו על מאצ'ו פיצ'ו אתר מורשת עולמית ותיאר אותו כך:

"יצירת אמנות ארכיטקטונית מושלמת ועדות ייחודית לתרבות האינקה"

ב-7 ביולי 2007 נבחרה מאצ'ו פיצ'ו לאחד משבעת פלאי תבל החדשים.



2 comments

Recent Posts

See All

2件のコメント


גֵאוֹגְרַכֵּיף
גֵאוֹגְרַכֵּיף
2018年8月01日

לא תמיד מבנים ישנים נהרסים ע"י סכסוכים ומלחמות בין בני אדם או ע"י שימוש נרחב בהם, לפעמים בדיוק ההפך - עם השנים חלקים ממנה נהרסו כתוצאה מהרס איתני הטבע וחוסר טיפול הולם בה (כידוע העיר הייתה עזובה במשך מאות שנים). @sar

いいね!

sar
2018年7月29日

כתוב בשורה 4 שהעיר לא נהרסה כלל על ידי הספרדים,

אז משום מה העיר נראית כאלו נהרסה כליל??

いいね!
bottom of page