top of page
  • Writer's pictureגֵאוֹגְרַכֵּיף

פירמידת אל קסטיליו

Updated: Jun 20, 2018

פירמידת אל קסטיליו או פירמידת קוקולקן היא פירמידה שנמצאת באתר הארכאולוגי של אחת מערי תרבות המאיה העתיקה - העיר צ'יצ'ן איצה שביערות העד של חצי האי יוקטן שבמקסיקו.

הפירמידה נבנתה מחדש (אחרי שננטשה בפתאומיות בשנת 692) בידי בני המאיה בין המאות ה-11-13, כמקדש לאל קוקולקן. כמו רבות מהפירמידות ביבשת אמריקה גם פירמידת אל קסטיליו בנויה בשכבות, הכוונה היא לפירמידת שלבים שבנויה מדרגות ענק מרובעות עם גרמי מדרגות בכל אחד מצדי הפירמידה. האתר בצ’יצ’ן איצה נחשב כיום לפסגת תרבות המאיה ולאחד האתרים הפופלריים ביותר במרכז אמריקה.



החכמה והמסתורין בפירמידה של קוקולקן בצ'יצ'ן איצה בא לידי ביטוי בכך שבימים כשאורך היום והלילה משתווים (21 במרץ ו-21 בספטמבר), בשעות הזריחה והשקיעה של השמש, השמש מטילה צל בצורה של נחש המכוסה בנוצות שמזדחל במורד הפירמידה עד להתלכדות עם פסלי ראשו של האל-נחש (קוקולקן) שהוצבו בתחתיתה (אפקט כזה לא בטוח אפילו שאירופה של ימי הביניים [אותו תקופה] ידעה להשתמש בו).


האתר הארכאולוגי הגדול, המשתרע על מתחם ששטחו כארבעה קמ"ר וחצי וגובהו עד לבימה העליונה (לא כולל המקדש) הוא 24 מטרים, אורך כל אחת מצלעותיה 55 מטרים, ורוחב חלקה העליון כ-20 מטרים. בראש הפירמידה, על הבימה העליונה, ניצב מקדש ששטחו כ-220 מ"ר המתנשא לגובה שישה מטרים, כך שגובהה הכולל של הפירמידה הוא 30 מטרים.







פירמידת אל קסטיליו המתוירת לאור יום

סרטון תלת מימד על העיר צ'יצ'ן איצה בעידן העתיק


על כל אחת מארבע צלעותיה של הפירמידה יש גרם מדרגות מרכזי תלול בזווית של 45 מעלות ובו 91 מדרגות. באופן זה מסתכם מספר המדרגות בארבעת הגרמים ל-364, ויחד עם ראש הפירמידה, הנספר כמדרגה נוספת, יש בפירמידה 365 מדרגות – מה שאומר שהמדרגות שוות למספר ימי השנה.



באמצע שנות ה-30 של המאה ה-20, התיר הממשל המקסיקני לחפור בתוך הפירמידה, לאחר זמן מה התגלה גרם מדרגות מתחת לצד הצפוני של הפירמידה, בחפירה מקצה הפירמידה נמצא מקדש נוסף, שהיה קבור מתחת לפירמידה העכשווית. בנוסף, הממשל המקסיקני חפר מנהרה מתחתית גרם המדרגות הצפוני אל המדרגות הישנות של הפירמידה למקדש החבוי, אשר נפתחה לציבור.


מפת העיר צ'יצ'ן איצה

בשנת 2007 נבחרה הפירמידה לאחד משבעת פלאי תבל החדשים.



4 comments

Recent Posts

See All

4 Comments


גֵאוֹגְרַכֵּיף
גֵאוֹגְרַכֵּיף
Aug 01, 2018

@danw

יש את העיר וולדוליד במרחק של 45 דקות נסיעה.

ויש את העיר מרידה במרחק של 119 ק"מ ושעה וחצי נסיעה.

Like

danw
May 30, 2018

מה מרחק הנסיעה של הפירמידה מהעיר הגדולה הקרובה ביותר?

Like

Tzipi yagelnik
Tzipi yagelnik
May 17, 2018

כתיבה עניינית מאוד!

המשך כך!

Like

ganim710
May 14, 2018

קראתי בהתעניינות רבה!

מחכה לבלוגים הבאים

Like
bottom of page